fredag, september 15, 2006

Fenomenet MySpace

I ett nummer av tidningen Wired (Issue 13.11, nov 2005) läser jag en intressant text om MySpace, musikcommunityn som av artikelförfattaren Jeff Howe beskrivs som ett nytt MTV för internetgenerationen. Grundarna Chris DeWolfe och Tom Anderson har med sitt MySpace skapat en plattform för nya och lovande artister. Detta i en tid då fildelning och spridning av musik på nätet pågår i olika former. Tjänsten har successivt ökat i popularitet och lockar idag fler besökare än Google. På ett utrymme som MySpace tillhandahåller kan artister marknadsföra sig själva och sin musik på ett relativt enkelt sätt. Vid en närmare titt finner man en rad svenska akter representerade.

Den egna sajten kan innehålla information om konsertdatum, ljudklipp i form av några låtar som man kan lyssna på gratis samt en del nyheter och bilder. Med hjälp av detta verktyg kan mindre och alternativa artister lättare nå ut samtidigt som man håller kostnaderna för promotion på en låg nivå. Närvaro på MySpace kan också fylla sin funktion för grupper som vill bibehålla kontakten med sina fans i perioder då de inte turnerar.

Kombinationen bandblogg, musikfiler och nyheter tycks vara framtiden. Dagens unga sitter inte längre och slötittar på musikkanalerna i tv som MTV-generationen gjorde, de tillbringar istället en stor del av sin tid på nätet. Med målet att att hjälpa nya oetablerade musiker att nå ut har MySpace lyckats bra, samtidigt har det blivit lättare för fansen att följa sina favoriter.


Howe, Jeff. (2005, nov). The Hit Factory. Wired, issue 13.11.
Hämtad 4 okt 2008 från: http://www.wired.com

lördag, september 09, 2006

Natascha Kampusch berättelse berör

Att tv-mediet kan väcka känslor ibland märkte jag för egen del
under torsdagen. TV4 sände då som första svenska kanal
en intervju med den 18-åriga Natascha Kampusch. Hennes berättelse för den österrikiska kanalen ORF var oerhört gripande och berörde mig verkligen. Jag kan inte låta bli att känna starkt medlidande för en flicka som Natascha som hade oturen att falla offer för en individ som Wolfgang Priklopil.

Då jag ser Natascha i bild och hör henne berätta med egna ord om rymningen efter de åtta åren i fångenskap i en källare hos kidnapparen Priklopil blir jag sorgsen. Att hon har tagit skada och har fått själsliga men för livet som blir svåra att läka är djupt tragiskt. Mot slutet av intervjun visade Natascha trots upplevelserna ändå vissa tecken på framtidstro. När man frågade om vad hon hade för drömmar svarade hon att hon ville resa med sin syster. Det är bra, men det är lika viktigt att hon får professionellt stöd och hjälp med att bearbeta det hon har fått utstå under de viktigaste åren av sitt unga liv. För landet Österrike är det ett trauma.

Efter det att Natascha i ett obevakat ögonblick rymt från Priklopil begick han i förtvivlan över att ha mist sitt offer självmord samma dag genom att kasta sig framför ett tåg. Kidnapparen Priklopils berättelse kommer vi av naturliga skäl därför aldrig att få höra. Bra av svensk tv att uppmärksamma denna händelse då det finns många barn som far illa och utsätts för övergrepp.

torsdag, september 07, 2006

Något om Weather Report

En grupp som har kommit att intressera mig i mitt utforskande av alternativa musikstilar på senare tid är Weather Report. För den som sällan eller aldrig lyssnar på experimentell jazz skulle detta kunna vara en spännande introduktion. Weather Report är gruppen som kom att bli en av 70-talets mest betydande inom den gränsöverskridande och nyskapande stilen jazzfusion som vid denna tid var en viktig strömning.

Via blandningen av funkrock och jazz kombinerat med exotiska rytmer uppnådde Weather Report ett helt nytt sound som blev till ett avgörande bidrag för genren som helhet. Gruppen tog form 1970 då keyboardisten Joe Zawinul och saxofonisten Wayne Shorter bestämde sig för att börja samarbeta. De bägge hade tidigare spelat tillsammans med jazzlegenden Miles Davis som i slutet av 60-talet var inne i en elektrisk era, vid denna tid utkom också albumen In a Silent Way(1969) och Bitches Brew(1970) som hör till de tidigaste inom jazzfusion. Influerade av Miles Davis pionjärgärning började Zawinul och Shorter att skapa eget material, något som snart skulle leda fram till en rad album, varav det finns två jag vill uppmärksamma lite extra.



Det första heter Black Market och utkom 1976. Detta album var i många avseenden banbrytande och i hög grad ett av Weather Reports mest utpräglade i fusiongenren.
Skivans titelspår bär på inslag av exotism som för tankarna till Afrika parat med ett distinkt groove i form av bas och percussion. Det har också vissa likheter med Frank Zappas ljudbilder. 'Cannonball' är en fin hyllning till en annan jazzlegend nämligen Cannonball Adderley som just hade gått bort vid tiden för inspelningen av denna skiva. 'Barbary Coast' har en funkig prägel medan ett spår som 'Gibraltar' börjar stilla med havets svall och ljuden från ett fartyg som signalerar för att snart övergå i ett snabbare funkigt upbeat med sax, bas, elpiano och synth.



Det andra albumet med titeln Heavy Weather utkom 1977, detta hör också till Weather Reports mest kända, med på skivan återfanns bland annat spåret 'Birdland' som blev till en megahit. Albumet blev också det första som sålde i en miljon exemplar i genren. Även om just denna skiva tilltalade många lyssnare och blev den mest uppmärksammade så är kanske Black Market intressantare. Båda hör definitivt till Weather Reports främsta.

Gruppen bestod utöver de två fasta medlemmarna Zawinul och Shorter av en rad andra musiker som man skiftade mellan de olika skivorna. En som fanns med på både Black Market och Heavy Weather var bland annat basisten Jaco Pastorius. Weather Report har gett ut sjutton album och är intressanta och givande om man gillar musikaliska experiment.

måndag, september 04, 2006

Bokförläggaren som gick i exil

”Vintern 1979 sänkte sig mörkret över Bo Cavefors Bokförlag på Sandgatan i Lund.” Så skriver Leif Eriksson i artikeln Tecken i skyn om Bo Cavefors bokutgivning. Det var nämligen då den svenska byråkratin ingrep och censurerade en revolutionär av rang. Men bara för en tid. Förläggaren Cavefors har aldrig gett upp och han ger ut texter fortfarande.
Bo Cavefors är även författare och debattör men har kanske mest blivit känd för sin bokutgivning på det egna förlaget Bo Cavefors Bokförlag under 60- och 70-talet. Av många betraktad som kontroversiell är han samtidigt en stor kulturpersonlighet som har berikat det litterära Sverige genom sin gärning.

Cavefors politiska ståndpunkt är svår att bestämma, han har av vänstern blivit anklagad för att vara extremhöger och av högern blivit beskylld för att vara extremvänster. Något som kan verka paradoxalt för en utomstående betraktare. Samtidigt så tycks inte den politiska tillhörigheten spela en avgörande roll för Cavefors, den är snarare underordnad ett anarkistiskt, revolutionärt förhållningssätt oberoende av en specifik ideologisk tillhörighet. Den katolska tron är också en del av Cavefors vilket visar sig i konsten och i de egna texterna där den religiösa symboliken och det teologiska tankegodset är betydande.

Det är bilden av en person med en stark integritet som växer fram när man läser om Cavefors, en modig individ som vågade publicera texter som hade sprängverkan, något som ledde till att han fick staten och media emot sig. Något som tvingade honom i konkurs. Under de år då förlaget var verksamt hann Cavefors publicera en rad olika verk ur vitt skilda genrer, utgivningen omfattade ofta politiskt och filosofiskt laddade texter.
Leif Eriksson skriver att: ”Under de drygt 20 år som förlaget var verksamt presterade han mer än vad något annat förlag har gjort i Sverige när det gäller val av författare och verk.”



Bland de utgivna hittar man namn som Ezra Pound, Ernst Jünger, men också Marx, Engels, Lenin, Stalin, Mao, och texter som "Der RAF" (Rote Armé Fraktion). Det var troligen också den sistnämnda boken om den tyska terroristorganisationen även känd som Baader-Meinhof-ligan som ledde till att Cavefors gick i landsflykt efter att förlaget tvingats i konkurs.
I nätutgåvan av tidskriften Subaltern återger Adam Persson det faktum att Cavefors tvingades gå i exil: ”I princip hela förläggarsverige bröt med honom efter RAF-boken. Han var en hängd man och redan nästa år flyttade han till Italien. Där kom han att stanna i tjugo år. En kort period drev han Bo Cavefors Verlag från Zürich.”
En planerad utgåva av Strindbergs samlade verk kvävdes tyvärr i sin linda då Statens Kulturråd drog tillbaka ett tidigare avgett löfte.

Cavefors ger i samma intervju på Subaltern sin egen syn på generationskamraterna: “De flesta från den så kallade 68-generationen är idag väldigt välanpassade och lydiga. Det är rätt tragiskt egentligen.”
Om den konstnärliga friheten och yttrandefriheten återigen har börjat inskränkas på grund av en sorts nymoralism har vi tagit ett steg tillbaka i tiden. Det går att dra paralleller mellan Dror Feilers installation Snövit och vansinnets ansikte och andra svenska konstnärer ur 60-talets flower power-generation som likt Cavefors vågade provocera. Ett sådant exempel är bildkonstnären Sture Johannessons uppmärksammade utställning i Lund som den dåvarande chefen Folke Edwards var ansvarig för.


Revolution Means Revolutionary Consciousness! 1968, 62x85 cm.


Leif Eriksson skriver att:” Folke Edwards fick sparken från Lunds konsthall 1969, det främsta skälet var att han beställt affischen ''Haschflickan'' till utställningen ''Underground'' samma år. Haschpropagandan i affischen blev droppen för Konsthallsstyrelsen som stoppade utställningen och Folke Edwards tvingades avgå.”
Konstcensuren var utbredd vid denna tid delvis understödd av en paragraf om sedlighet som sedan slopades. Det fanns även andra såsom Lars Hillersberg t. ex som ofta tecknade nidbilder av politiker vilket kom att uppröra.
Subaltern ger Cavefors sin syn på censuren :” Ja, det är skrämmande. Vi är tillbaks i 50-talets moralism. Det är som om allt det som ändå uppnåddes på 60- och 70-talet har mötts av en våldsam motreaktion. Det är samma krafter som vi ser i USA nu och som George W Bush företräder. Om utvecklingen fortsätter som nu så tror jag vi kommer ha dödsstraff igen i Sverige om tjugo år.”

Cavefors integritet, mod och vidsynthet som förläggare är värd all respekt. Han förtjänar inte bara att bli ihågkommen för sin omfattande kulturgärning vilken närmast är att betrakta som legendarisk vid det här laget utan också för den undergroundfilosofi han förespråkar.
Leif Eriksson berättar att:”Den repressiva toleransen hade tills dess fungerat, men att stödja terrorister, nej det finns gränser för tryckfrihet. För Cavefors gäller alltjämt det fria ordet!.”
Cavefors gav sig inte på den punkten, han väjde inte för att publicera, och det gäller än idag. Tryck- och yttrandefrihet borde omfatta samtliga företeelser oavsett ämne, men ibland har denna frihet kommit att inskränkas.

Idag finns Cavefors Förlags hela utgivning samt en stor del kringmaterial, bland annat 20 000 tidningsurklipp, tillgängligt i samlad form på det nya Språk- och Litteraturcentrum på Lunds Universitet vilket är bra och positivt givetvis.

Roligt för den litteratur- och konstintresserade är också att Cavefors har fortsatt ge ut sin skrift Svarta Fanor, ett tag kom den ut i tryckt version, numera utkommer den istället enbart som nätutgåva , en publikation som ni kan läsa genom att klicka på länken här intill.
De svarta fanorna vajar fortfarande i vinden.

söndag, september 03, 2006

Kippenberger fascinerar



Den mångsidige Martin Kippenbergers upproriskhet och provokationlusta gjorde honom till en av de stora tyska konstnärsprofilerna under 1980-talet, något som redaktörerna Angelika Taschen och Burkhard Riemschneider berättar om i boken Kippenberger, utgiven 2003 på förlaget Taschen Books.

Kippenbergers konstnärsskap kom att omfatta visuella uttryck i en rad olika genrer såsom måleri, installationer och skulptur. 1972 börjar han studera vid Konstakademin i Hamburg, en skola han lämnar fyra år senare för att bege sig till Florens där han målar några av sina första verk. 1978 inleds karriären på allvar då Kippenberger bosätter sig i Berlin och tillsammans med Gisela Capitain grundar ”Kippenberger Office”. Vid samma tid startar han också en klubb vid namn S.O. 36 som blir till en scen för filmfestivaler och konserter där bland annat Adam and The Ants och Iggy Pop uppträder. Kippenberger spelar också en tid i punkbandet Grugas som släpper en singel. Musiken är en del av konstlivet vid tiden men snart tar arbetet med utställningar och det egna konstnärsskapet över. (1)

Viljan att polemisera och att provocera är ett centralt drag hos Kippenberger vilket märks bland verk som Fred the Frog i form av korsfästa grodor. Dessa kan ses som symboler för en drift med religiositeten, eller att konstnären vill korsfästa sig själv. De är i grunden också självporträtt som signalerar att Kippenberger vill frigöra sig själv som konstnär.
Konstnärlig integritet förblir ett centralt mål för Kippenberger under hela karriären, även under det tidiga 80-talet då konsten tillsammans med punk, pop, new wave-konst och en förnyad expressivitet får ett genomslag medialt. Problemet för Kippenberger är att han inte kan ta denna pånyttfödda expressivitet på allvar vilket leder honom vidare i den konstnärliga skapandeprocessen. Resultatet blir en serie om tolv fotorealistiska oljemålningar som hör till några av de mest betydande verken i Kippenberger konstnärskap.

Titeln Dear Painter, paint for me är också passande och väl lämpad då Kippenberger lät en reklamkonstnär vid namn ”Mr. Werner” måla tavlorna. Kippenberger yttrade i sammanhanget att: “I’ve forbidden myself to paint. Now, I have painting done for me." (2) Att delegera sin konstnärsroll och låta en utomstående skapa verken kan inte ses som uppriktigt och autentiskt samtidigt som handlingen var ett sorts alternativ till den rådande neo-expressionismen i Tyskland. Kippenberger markerade med detta också sin egen identitet som konstnär. (3) Serien Dear Painter, paint for me ställdes ut 1981 och består av en rad självporträtt , en målning föreställer Kippenberger själv naken tillsammans med en vacker kvinna vid sin sida, en annan där han sitter i en soffa i ett gathörn i New York mitt i trafikbruset utan att verka ta någon notis om vad som sker runt honom. Intressant är också ett motiv taget bakifrån föreställande ryggtavlorna på två lätt luggslitna herrar på väg till en bar i Düsseldorf mitt på ljusa dagen. I all sin vardaglighet och avsaknad av mondänitet och flärd är det ett fint exempel på fotorealism transponerat från fotografi till oljemålning.


Dear Painter, paint for me. 1981, 200 x 130cm.



I sitt sökande efter nya uttrycksformer utvidgar Kippenberger sitt konstnärsskap då han genomför Metro-Net-projektet, en vision om ett världsomspännande tunnelbanenät av påhittade stationer, något som yttrar sig i två mobila, flyttbara tunnelbanenedgångar. Den första utplacerades på Syros i Grekland den andra i Dawson City i Kanada. De båda nedgångarna var tänkta att bilda länkar till varandra. Metro-Net gav Kippenberger en inträdesbiljett till Documenta X i Kassel där en installation av en tunnelbanenedgång visades upp 1997. Kippenberger avled i Wien samma år och hann aldrig uppleva utställningen, men det var förstås ett stort erkännande.

Variationsrikedomen och produktiviteten hos Kippenberger imponerar. Han var verksam i ett Tyskland präglat av neo-expressionism men han försökte hela tiden hitta sitt personliga uttryck och tilltal vilket genomfördes med bravur. Kippenberger är för mig provokatören, anarkisten och modernisten personifierad något som också visar sig i hans konst.

Källor:
1 Kippenberger red. Angelika Taschen, Taschen Books, 2003.

2 Citat ur utställningskatalogen Cher Peintre… Lieber Maler… Dear Painter… Peintures figuratives depuis l’ultime Picabia. Centre Pompidou, Kunsthalle Wien, Schirn Kunsthalle Frankfurt. 2002.

3 The Saatchi Gallery
http://www.saatchi-gallery.co.uk/artists/martin_kippenberger.htm