lördag, september 09, 2006

Natascha Kampusch berättelse berör

Att tv-mediet kan väcka känslor ibland märkte jag för egen del
under torsdagen. TV4 sände då som första svenska kanal
en intervju med den 18-åriga Natascha Kampusch. Hennes berättelse för den österrikiska kanalen ORF var oerhört gripande och berörde mig verkligen. Jag kan inte låta bli att känna starkt medlidande för en flicka som Natascha som hade oturen att falla offer för en individ som Wolfgang Priklopil.

Då jag ser Natascha i bild och hör henne berätta med egna ord om rymningen efter de åtta åren i fångenskap i en källare hos kidnapparen Priklopil blir jag sorgsen. Att hon har tagit skada och har fått själsliga men för livet som blir svåra att läka är djupt tragiskt. Mot slutet av intervjun visade Natascha trots upplevelserna ändå vissa tecken på framtidstro. När man frågade om vad hon hade för drömmar svarade hon att hon ville resa med sin syster. Det är bra, men det är lika viktigt att hon får professionellt stöd och hjälp med att bearbeta det hon har fått utstå under de viktigaste åren av sitt unga liv. För landet Österrike är det ett trauma.

Efter det att Natascha i ett obevakat ögonblick rymt från Priklopil begick han i förtvivlan över att ha mist sitt offer självmord samma dag genom att kasta sig framför ett tåg. Kidnapparen Priklopils berättelse kommer vi av naturliga skäl därför aldrig att få höra. Bra av svensk tv att uppmärksamma denna händelse då det finns många barn som far illa och utsätts för övergrepp.