söndag, september 03, 2006

Kippenberger fascinerar



Den mångsidige Martin Kippenbergers upproriskhet och provokationlusta gjorde honom till en av de stora tyska konstnärsprofilerna under 1980-talet, något som redaktörerna Angelika Taschen och Burkhard Riemschneider berättar om i boken Kippenberger, utgiven 2003 på förlaget Taschen Books.

Kippenbergers konstnärsskap kom att omfatta visuella uttryck i en rad olika genrer såsom måleri, installationer och skulptur. 1972 börjar han studera vid Konstakademin i Hamburg, en skola han lämnar fyra år senare för att bege sig till Florens där han målar några av sina första verk. 1978 inleds karriären på allvar då Kippenberger bosätter sig i Berlin och tillsammans med Gisela Capitain grundar ”Kippenberger Office”. Vid samma tid startar han också en klubb vid namn S.O. 36 som blir till en scen för filmfestivaler och konserter där bland annat Adam and The Ants och Iggy Pop uppträder. Kippenberger spelar också en tid i punkbandet Grugas som släpper en singel. Musiken är en del av konstlivet vid tiden men snart tar arbetet med utställningar och det egna konstnärsskapet över. (1)

Viljan att polemisera och att provocera är ett centralt drag hos Kippenberger vilket märks bland verk som Fred the Frog i form av korsfästa grodor. Dessa kan ses som symboler för en drift med religiositeten, eller att konstnären vill korsfästa sig själv. De är i grunden också självporträtt som signalerar att Kippenberger vill frigöra sig själv som konstnär.
Konstnärlig integritet förblir ett centralt mål för Kippenberger under hela karriären, även under det tidiga 80-talet då konsten tillsammans med punk, pop, new wave-konst och en förnyad expressivitet får ett genomslag medialt. Problemet för Kippenberger är att han inte kan ta denna pånyttfödda expressivitet på allvar vilket leder honom vidare i den konstnärliga skapandeprocessen. Resultatet blir en serie om tolv fotorealistiska oljemålningar som hör till några av de mest betydande verken i Kippenberger konstnärskap.

Titeln Dear Painter, paint for me är också passande och väl lämpad då Kippenberger lät en reklamkonstnär vid namn ”Mr. Werner” måla tavlorna. Kippenberger yttrade i sammanhanget att: “I’ve forbidden myself to paint. Now, I have painting done for me." (2) Att delegera sin konstnärsroll och låta en utomstående skapa verken kan inte ses som uppriktigt och autentiskt samtidigt som handlingen var ett sorts alternativ till den rådande neo-expressionismen i Tyskland. Kippenberger markerade med detta också sin egen identitet som konstnär. (3) Serien Dear Painter, paint for me ställdes ut 1981 och består av en rad självporträtt , en målning föreställer Kippenberger själv naken tillsammans med en vacker kvinna vid sin sida, en annan där han sitter i en soffa i ett gathörn i New York mitt i trafikbruset utan att verka ta någon notis om vad som sker runt honom. Intressant är också ett motiv taget bakifrån föreställande ryggtavlorna på två lätt luggslitna herrar på väg till en bar i Düsseldorf mitt på ljusa dagen. I all sin vardaglighet och avsaknad av mondänitet och flärd är det ett fint exempel på fotorealism transponerat från fotografi till oljemålning.


Dear Painter, paint for me. 1981, 200 x 130cm.



I sitt sökande efter nya uttrycksformer utvidgar Kippenberger sitt konstnärsskap då han genomför Metro-Net-projektet, en vision om ett världsomspännande tunnelbanenät av påhittade stationer, något som yttrar sig i två mobila, flyttbara tunnelbanenedgångar. Den första utplacerades på Syros i Grekland den andra i Dawson City i Kanada. De båda nedgångarna var tänkta att bilda länkar till varandra. Metro-Net gav Kippenberger en inträdesbiljett till Documenta X i Kassel där en installation av en tunnelbanenedgång visades upp 1997. Kippenberger avled i Wien samma år och hann aldrig uppleva utställningen, men det var förstås ett stort erkännande.

Variationsrikedomen och produktiviteten hos Kippenberger imponerar. Han var verksam i ett Tyskland präglat av neo-expressionism men han försökte hela tiden hitta sitt personliga uttryck och tilltal vilket genomfördes med bravur. Kippenberger är för mig provokatören, anarkisten och modernisten personifierad något som också visar sig i hans konst.

Källor:
1 Kippenberger red. Angelika Taschen, Taschen Books, 2003.

2 Citat ur utställningskatalogen Cher Peintre… Lieber Maler… Dear Painter… Peintures figuratives depuis l’ultime Picabia. Centre Pompidou, Kunsthalle Wien, Schirn Kunsthalle Frankfurt. 2002.

3 The Saatchi Gallery
http://www.saatchi-gallery.co.uk/artists/martin_kippenberger.htm