fredag, september 15, 2006

Fenomenet MySpace

I ett nummer av tidningen Wired (Issue 13.11, nov 2005) läser jag en intressant text om MySpace, musikcommunityn som av artikelförfattaren Jeff Howe beskrivs som ett nytt MTV för internetgenerationen. Grundarna Chris DeWolfe och Tom Anderson har med sitt MySpace skapat en plattform för nya och lovande artister. Detta i en tid då fildelning och spridning av musik på nätet pågår i olika former. Tjänsten har successivt ökat i popularitet och lockar idag fler besökare än Google. På ett utrymme som MySpace tillhandahåller kan artister marknadsföra sig själva och sin musik på ett relativt enkelt sätt. Vid en närmare titt finner man en rad svenska akter representerade.

Den egna sajten kan innehålla information om konsertdatum, ljudklipp i form av några låtar som man kan lyssna på gratis samt en del nyheter och bilder. Med hjälp av detta verktyg kan mindre och alternativa artister lättare nå ut samtidigt som man håller kostnaderna för promotion på en låg nivå. Närvaro på MySpace kan också fylla sin funktion för grupper som vill bibehålla kontakten med sina fans i perioder då de inte turnerar.

Kombinationen bandblogg, musikfiler och nyheter tycks vara framtiden. Dagens unga sitter inte längre och slötittar på musikkanalerna i tv som MTV-generationen gjorde, de tillbringar istället en stor del av sin tid på nätet. Med målet att att hjälpa nya oetablerade musiker att nå ut har MySpace lyckats bra, samtidigt har det blivit lättare för fansen att följa sina favoriter.


Howe, Jeff. (2005, nov). The Hit Factory. Wired, issue 13.11.
Hämtad 4 okt 2008 från: http://www.wired.com