måndag, december 29, 2008

En stillsam jul...

kom sakta att ebba ut
till tonerna av klassiska tonsättare som
Brahms, Beethoven och Haydn i radions P2.
Ännu kan jag känna doften av några hyacinter
och i fönstret tronar en amaryllis.
Skinkan och sillen är uppäten sedan en tid,
så jag tar istället en tugga av den kvarvarande
fruktkakan samtidigt som jag blickar tillbaka
på det år som har gått och nu lider mot sitt slut.

Med den svagt ljudande musiken i bakgrunden
försjunker jag i tankar samtidigt som jag
konstaterar att Obamas seger i det
amerikanska presidentvalet kom att
utgöra en viktig händelse under 2008.
Med Obama som tillträdande
president kan människor kanske våga hoppas
på en lite bättre värld framöver
även om det med den djupa finanskrisen i åtanke
kan se mörkt och dystert ut för närvarande.

Musikaliskt blev det ett desto intressantare år
något som den kritikerrosade skotska gruppen
Glasvegas starkt bidrog till i och med ett
enastående fint albumsläpp under hösten.

Vissångaren Cornelis Vreeswijk sjöng
en gång om en död jultomte...
Inte utan en viss förkärlek för de
årligt återkommande traditionerna
har julen alltid varit en för mig viktig högtid.
Med allt vad den innebär i form av mat och
dryck kan julen också vara en trevlig tidpunkt
vid denna tid på året då man får umgås och
vara tillsammans. Närvaron av nötter och
dadlar är viktigt, precis som att åsynen
av en praktfull lysande gran också
kan väcka fina minnen till liv.
Ett nytt år står nu inför dörren,
en ny tid nalkas och måhända finns det också
en hel del intressant att se fram emot.