fredag, november 17, 2006

Pubrock i regnrusket


Foto: Alan Perry


Jag har gjort en fantastisk upptäckt.
Det är Graham Parker.
Det började med några låtar men nu är jag fast.
Första gången jag hörde spåret 'No Holding Back' från albumet The Up Escalator blev jag knockad. Sedan dess har det bara fortsatt med 'White Honey' som griper tag i en med sina distinkta riff ackompanjerat av sax. Parkers briljanta intensitet gör mig fullkomligt beroende.
Efter en omtumlande start beslutade jag mig snart för att gräva djupare.

Jag införskaffade därför albumet Stick to Me med Graham Parker & The Rumour. En skiva inspelad 1977 i London. Samma år då Sex Pistols släppte sitt klassiska Never Mind The Bollocks. Att punkvågen sköljde över England vid tiden är tydligt även på Parkers tredje album. Stick to Me är rivig pubrock med märkbara punkinfluenser. Tempot är ofta uppskruvat. På skivan kan man höra referenserna till Stones samtidigt som Parker har en hel del gemensamt med Van Morrison. Titelspåret, liksom 'Clear Head' och 'Problem Child' hör till några av mina favoriter på detta album som i sin helhet är ett högklassigt verk i genren. Parker är värd alla superlativer som går att frambringa och mildvädret tycks hålla i sig.



Lyssna även på:
Jazzanova - 'Another New Day' (Stereolab remix)
Marc Almond - 'You Have'
The Stooges - 'Head On'