onsdag, november 29, 2006

Miljöaktioner till havs


Häromdagen ringde det en representant
från Greenpeace och frågade
ifall jag ville bli en action supporter.
Då jag undrade vad det innebar berättade
personen i andra änden att det går ut på att bidra
med mer än vad jag gör idag.

Att Greenpeace genomför protestaktioner och blockader med sina skepp och gummibåtar är vanligt förekommande.
Samtidigt kostar dessa aktioner givetvis en del och
organisationens miljöarbete är kopplat till att man har ett stort antal
medlemmar som bidrar ekonomiskt.
Jag bidrar lite grann sedan några år tillbaka för att jag hoppas
att det arbete som Greenpeace uträttar kan
leda till minskade utsläpp och färre miljöproblem på sikt.

En framgångsrik aktion till havs under detta år var
då Greenpeace i september hindrade tankern Probo Koala
att lämna Estland. Bakgrunden till det snabba agerandet
från miljöorganisationens sida var att Probo Koala tidigare under året hade dumpat giftigt avfall i Elfenbenskusten. Giftdumpningen i staden Abidjan orsakade åtta dödsfall och ledde till att tiotusentals personer fick uppsöka sjukhus då de exponerats för de farliga giftångorna.

Greenpeace tre dagar långa närvaro i Estland resulterade i att estniska myndigheter beslagtog gifttankern Probo Koala
och att en rättslig process inleddes mot de ansvariga.

Aktioner av det här slaget är en central del av filosofin och påverkansarbetet; ibland handlar det om civil olydnad, men protesterna ger ofta snabba resultat.På samma gång är miljöarbete en kontinuerlig process.
Greenpeace arbetar också för att förbättra miljön på en rad andra områden, kärnkraftsavvecklingen är ett sådant, vilket jag är positiv till då det finns andra alternativ såsom vindkraft, solceller och biobränsle. Naturgas har diskuterats som en alternativ energikälla i en övergångsfas hos vissa då den inte förorenar i någon stor utsträckning. Naturgasen är gift- och luktfri och avger ingen aska eller kol vid förbränning. Trots att den hör till de fossila bränslena är den skonsam mot miljön.

Jag är ännu ingen action supporter, men miljön är viktig.