fredag, juni 01, 2007

Arne Anka och återuppståndelsen

En av de bästa Stockholmsskildringarna 80-, 90-
och nu 2000-tal är seriealbumen om Arne Anka och dennes bravader.
Visst var Socker Conny på sin tid bra, men jag tycker ibland att
hela serien är ytlig och strippig, som Pirinen var, på en 12-årings nivå.
Det som kommer ifrån Connys käft är dock ganska kul emellanåt.
På senare tid så finns Rocky, Martin Kellermans skapelse. De två första
Rocky-albumen var riktigt underhållande, men uppföljarna liknar mest dåliga Harlequinböcker.

Arne Anka då? När seriens skapare Charlie Christensen drog sig
tillbaka på toppen av sin karriär hade fyra perfekta album
skapats som verkligen fångar tiden under 1980-talet och framåt till 90-talets mitt. De fyra böcker som skapades under denna epok är i manushänseende på gränsen till gudomliga.
Och nu år 2006 kom så Återuppståndelsen. Jag var först lite tveksam
och väntade en tid, men till slut så blev det ett impulsköp
en lördagseftermiddag mitt i all rusch.
Jag befarade att den inte kunde vara i närheten av föregångarna
men till min överraskning var den faktiskt helt ok. Kanske lite för snabbt tecknad och med ett något för hastigt nedkrafsat manus. Men ändå den håller trots allt, och där finns nu ändå Ankan som vi alla 80-talsstockholmare har i våra hjärtan.
He is back. Så köp den idag.

Av Johan Lövås