onsdag, mars 14, 2007

Veckans gästbloggare...



heter Johan Lövås.
Han är arkeolog, och medverkar nu
för första gången här på bloggen
med en nyskriven hyllningsdikt till Nils Ferlin.
Välkommen Johan!

Nils Ferlin

Vars dikter och poem
Är för själen som en god pralin

Generationer läser dina alster
Som kommit att bli älskade
Av alla även min faster.

I klara försökte du i dina
Ord för världen förklara.
Din syn på hur Stockholms vy
Är så mycket bättre än en landsortsby

Barfota barn är ord som
För mig en ny poet, som att smaka
På en frukt från himmelriket.
Hur ska jag dig hylla
Då allt jag egentligen kan åstadkomma är en bra fylla.

Mina ord emot dina
Får mig att vilja försvinna
Men försöka jag skall kanske finna
Mig värdig så jag inte behöver förtvina

Visst, jag är ett svin
Duger kanske bara till att dricka vin
Men då en penna och papper finns
Så kommer ditt namn aldrig lida pin.