lördag, november 15, 2008

Perspektiv på Carver

En författare som har kommit att intressera ett inte obetydligt antal uttolkare och som också fängslat en internationell läsekrets genom åren är amerikanen Raymond Carver vars litterära gärning kommit att intressera även mig själv på senare tid.I egenskap av novellist och poet kom Carver att ge ut ett antal verk i respektive genre som kan vara givande att utforska ur stilistiskt och innehållsligt hänseende, samtidigt som inspirationskällorna också utgör ett viktigt inslag vid en studie av detta författarskap.Bland de litterära föregångare som har kommit att utöva ett starkt inflytande på Carver är namn som Tjechov, Maupassant och Kafka några av de mer betydande.
Stilmässigt bär Carvers prosa även på drag av Hemingway där texterna hos den förre i likhet med den senares manifesterar sig i ett minimalistiskt, avskalat uttryck medförande att en hel del förblir outsagt i berättandet, detta drag är något som också är utmärkande för lyriken hos Carver vilken är i skriven i en anda som har en hel del gemensamt med den "dirty realism" som Charles Bukowski kom att representera. Av andra influenser betydande för Carvers diktning är Robert Frost och WS Merwin värda ett omnämnande.
Som författare har Carver i kraft av sin egen originalitet och personliga stil bidragit till en rad intressanta berättelser vilka ofta utspelar sig i lägre medelklassmiljöer.
Innehållsmässigt har Carver uppehållit sig vid ämnen som berör alkoholism, fattigdom och kärlek, inte sällan de problematiska delarna av den frånvarande kärleken som blir en källa till frustration för de karaktärer som författaren skildrar i sina noveller.Dessa motiv är återkommande teman som delvis också har beröringspunkter med Carvers eget liv. På samma gång som den prosa Carver skriver är ett realistiskt projekt i sig går hans författarskap också att inordna i en modernistisk berättartradition. Uppdelningen mellan postmodernism och senmodernism liksom aspekter på Carvers litterära stil, är något som Jonas Thente diskuterat mer ingående och exemplifierat i en essä i tidskriften 00-tal som går att ta del av här