torsdag, december 14, 2006

Aztec Camera - Walk out to winter

tisdag, december 12, 2006

Tillmans väcker tankar

Wolfgang Tillmans är fotografen som strävar efter att verka på en rad olika plan. Hans förmåga att under en tid agera i en viss kontext för att nästa gång dyka upp i ett annat, oväntat sammanhang är kännetecknande för Tillmans. Med sina, i vissa fall, provokativa bilder skildrar han den populärkulturella samtiden i dess alldagliga, avskalade form, något som har kommit att tilltala såväl gallerister som dagspress. Tillmans växande samling av fotografiska arbeten tillsammans med ett stort antal utställda verk gör honom till en av de mer prominenta och inflytelserika fotograferna under 1990-talet.


"Lutz and Alex sitting in the trees", 1992.


Tillmans föddes 1968 i tyska Remscheid. I slutet av 1980-talet fick han sina första uppdrag som fotograf för de brittiska mode- och livsstilsmagasinen i-D och The Face. Efter studier på konstskolan Bournemouth and Poole College of Art & Design åren 1990-92 bosatte sig Tillmans på heltid i London där han kom att utveckla en rå, avskalad, snap shot-estetik. Flera av hans tidiga arbeten dokumenterar en rad subkulturella företeelser i form av ungdomar på festivaler, ravefester och demonstranter, bilder som kom att väcka uppmärksamhet inom konstvärlden.

Kritiker har noterat fotografens fokus på just musik- och ungdomskulturer, liksom det som går under samlingsnamnet Generation X. Tillmans själv säger sig dock inte vara specifikt intresserad av den egna generationen i första hand, bilderna är inte i så hög grad tematiska, som de är utgångspunkter för en djupare reflektion kring identitet och visuell representation. Syftet tycks inte vara att skildra en viss grupp eller generation snarare vill Tillmans med sitt fotografi undersöka hur människor uppfattar sig själva som individer i förhållande till andra.


"Grey jeans over stairpost", 1996.


Wolfgang Tillmans uppvisar en variationsrik produktion omfattande allt ifrån, till synes triviala motiv, som ett par slitna jeans hängandes över ett trappräcke till mer obscena bilder av nakna masturberande män. Med sina fotografiska verk ifrågasätter Tillmans också ojämlikheten mellan könen. Ett exempel på detta är en bild med titeln John and Paula - Sitting Bottomless tagen för tidningen G2.


"John and Paula - Sitting Bottomless", 1994.


Med denna bild som referens vill Tillmans väcka frågeställningar kring varför det i de flesta fall är avklädda kvinnor och aldrig nakna män som avbildas på omslag och i magasin. En viktig reflektion givetvis. Då John and Paula - Sitting Bottomless publicerades i en japansk tidning censurerades den genom att mannens könsorgan täcktes över. Tillmans bild är tankeväckande men visar också på hur censuren kan skilja sig åt mellan olika länder.


"Zermatt", 1996.


Utöver porträtt- och modefoto har Tillmans rört sig fritt mellan genrerna. Landskapsmotiven framstår ibland som improviserade och har en stark närvarokänsla, som om de vore fångade i flykten, i själva verket har fotografen lagt ner stor möda och tid på att planera sina bilder.

Genom att endast nåla eller tejpa upp sina alster direkt på galleriväggarna har Tillmans också utmanat den fotografiska utställningstraditionen. Vid vernissagen arrangeras fotografierna ofta i form av kluster; bilder på Kate Moss har samsats med motiv på frukter och flygplanet Concorde i syfte att låta betraktaren tolka fritt.
De fotografer Tillmans säger sig beundra mest är de som i första hand ägnar sig åt innehålls- och motivmässiga aspekter snarare än tekniska. Två förebilder som kommit att influera honom i hög grad är Weegee och Elmer Batters.


"Pumpkin, tomato, & pomme granate", 1996.


Under åren 1998-99 verkade Wolfgang Tillmans som gästprofessor vid Högskolan för bildande konst i Hamburg och år 2000 mottog han det av Tate instiftade Turnerpriset. På senare tid har Tillmans även börjat laborera med andra konstformer, under 2001 gjorde han filmen Light(Body) och en video i samarbete med popgruppen Pet Shop Boys. Tillmans bor och verkar i dag i London, Köln och New York.


Källor:
Dressler, Kathrin. "In the Eye of the Beholder - The Photographer Wolfgang Tillmans". Goethe-Institut. Juni 2003.
http://www.goethe.de/kue/bku/thm/en50022.htm

Schoerner, Norbert. "Casual Beauty". Tate Magazine Issue 5
http://www.tate.org.uk/magazine/issue5/casualbeauty.htm

Victoria and Albert Museum
http://www.vam.ac.uk/vastatic/microsites/photography/photographerframe.php?photographerid=ph055

torsdag, december 07, 2006

Vasst startfält på Popcorn



I helgen kan musik- och filmfantaster få sitt lystmäte
tillgodosett då Popcorn går av stapeln på Debaser Medis.
Årets upplaga ser minst sagt lovande ut. Bland
hedersgästerna på festivalen finner besökaren
brittiska Saint Etienne vars popmusik ackompanjerar
Finisterre, en film om London och dess atmosfär
i regi av Kieran Evans och Paul Kelly.
Under lördagen går det att se Into Tomorrow som är en
alldeles nyinspelad film om modikonen Paul Weller.
Bland många bra musikfilmer återfinns också
konsertdokumentären I'm your man med Leonard Cohen.
På kvällarna blir det klubbar med ett helt koppel
namnkunniga dj's såsom Pete Wiggs, Kid Suda,
Terry & Långkalle, Patrik Arve och många fler.
Festivalen pågår i dagarna tre, från 8-10 december.
Missa inte.

måndag, december 04, 2006

Augustpriset till Alakoski

Augustpriset i kategorin Årets svenska skönlitterära bok
delades under kvällen ut till Vaasafödda
Susanna Alakoski för hennes debutroman Svinalängorna.
Romanen är en barndomsskildring,
delvis präglad av Alakoskis egna upplevelser,
om uppväxten i ett miljonprogram i Ystad.
Alakoski skildrar utsattheten hos flickan Leena
vars föräldrar har alkoholproblem,
men även Leenas umgänge med bästa vännerna Riita och Åse,
som också har det jobbigt i tillvaron är en del av handlingen.
Alakoskis berättelse verkar både stark och gripande.
Har ännu bara läst tidningarnas omdömen
och Alakoskis egen beskrivning av boken, men kommer
definitivt läsa Svinalängorna framöver.